На 19 юни 2006 г. в Ресторант „Форум” на НДК се проведе работен обяд на тема „Законодателството в подкрепа на жените”, организиран от Националния демократически институт за международни дейности. Говорители на събитието бяха г-жа Моника – Михаела Щирбу – депутат от Камарата на представителите на Парламента на Румъния, г-жа Лейла Ръждич Трифунович – депутат от Народното събрание на Република Сърбия, г-жа Майда Потрата – депутат от Народното събрание на Република Словения и г-жа Маруся Любчева – депутат от Народното събрание на Република България. Модератор на събитието бе г-жа Снежана Гроздилова – депутат от Народното събрание на Република България.
Работният обяд бе паралелно събитие на Втората световна конференция на жените парламентаристки, която се проведе от 19 до 20 юни, 2006 г. в София.
Всяка от депутатките говорители на работния обяд представи накратко законодателството по равнопоставеност на половете в своята страна, прието до този момент, както и развитието на законодателния процес, свързан с приемане на специални закони по равнопоставеност на половете и изграждане на институционален механизъм по равнопоставеност.
Представителката на Румъния, където 53 % от населението е от женски пол, заяви, че представителството на жените в парламента е едва 12 %. Либералната партия, чиято представителка е г-жа Щирбу, има 43 % женско представителство, но само 5 депутати в Парламента. Понастоящем Румънският парламент обсъжда нов избирателен закон по повод на изборите през 2008 г., който ще предвижда в уставите на партиите да бъде включено изискване първите три места в избирателните листи да бъдат заемани от представители на двата полове.
Представителката на Сърбия уточни, че от 2000 г. насам равнопоставеността на половете е въпрос, по който се работи усилено в Сърбия. Досега, с помощта на НПО са приети промени в Семейния и Наказателния кодекс, касаещи домашното насилие. Известен напредък е бил постигнат с въвеждането на изискването за участие най-малко на 30 % представители на един от двата пола в изборните листи, най-напред на местно, а след това и на национално ниво. В момента се провежда кампания за въвеждане на 30 %-но представителството на половете в органите на изпълнителната и законодателната власт. Изработен е проект на Закон за равните възможности, който е в процес на междуведомствено съгласуване. Съгласувателната процедура е затруднена поради сериозни несъгласия на отделните ведомства и поради несъответствия на закона с вече съществуващото законодателство. Това е естествено, сподели г-жа Трифунович, тъй като законът е напълно нов по вид, философия и цели. Той въвежда нови за законодателството на Западните Балкани легални дефиниции като дискриминация по признак пол и насърчителни мерки за постигане на равнопоставеност. Законът определя органите в рамките на изпълнителната власт, които са част от институционалния механизъм по равнопоставеност, и определя специфичните сфери, където съществува неравнопоставеност и следва да се предприемат мерки.
В Парламента на Словения в момента има 12 жени от общо 90 депутата. Прието е антидискриминационно законодателство и Закон за равните възможности още през 2002 г. във връзка с процеса на присъединяване на страната към ЕС. Органът, който прилага политиката по равнопоставеност на половете, е Службата за равни възможности към правителството. Словения е една от страните кандидатки за седалище на новосъздадения Европейски институт за равнопоставеност между половете, финансиран от Европейската комисия, който ще започне работа през 2007 г.
Г-жа Маруся Любчева, член на Подкомисията по правата на жените и равнопоставеността на половете към НС, представи накратко взаимодействието на изпълнителната власт със законодателната в областта на разработването и приемането на специално законодателство по равнопоставеността на половете. В момента проектът на Закона за равните възможности е в процедура по междуведомствено съгласуване. Въпреки, че законопроектът не е в законодателната програма на Министерски съвет, г-жа Любчева заяви, че се надява той да бъде приет скоро, най-вече заради необходимостта от създаване на работещ институционален механизъм за провеждане на политиката по равнопоставеност. Полезно на този етап особено за работата на Подкомисията е привличането на експерти от изпълнителната и законодателната власт и НПО сектора за взаимодействие при изработване на законодателство в областта на равнопоставеността на половете.
|