На 19 октомври, от 19:30 часа в bTV Репортерите Габриела Наплатанова и операторът Иван Филчев разказаха драматичната история на жените летци, отстранени от бойната авиация преди 50 години и какво се случва при тяхното завръщане. Как тази изключително напрегната професия, която изисква огромна доза отговорност и самоотрицание, може да бъде покорена от представителките на нежния пол?
Материалът "Крилати момичета" е експеримент, който проследява разкъсаната връзка между поколенията жени авиатори. Екипът на bTV Репортерите среща бъдещите пилоти на изтребители от нежния пол с първата и засега единствена дама пилот и инструктор на реактивен самолет – о.з. подп. Емилия Гърбова. Зрителите могат да видят ексклузивни кадри от първите полети на жените летци и да се насладят на уникално видео от пилотската кабина на МиГ 29 и Л 39. Репортаж на bTV за Крилатите момичета. През последните две десетилетия броят на жените, ангажирани в авиацията, нараства значително, както и във всяка друга сфера. Въпреки това, обаче, жените-пилоти съставляват само 6 % от всички авиатори.
На първата годишна международна конференция „Жените в авиацията” през 1990 г., участниците изразяват мнение, че е необходимо да бъдат обучавани за пилоти повече жени. След поредица от успешни конференции, през 1994 „Жените в авиацията” (WAI) е учредена като професионална организация с нестопанска цел. Пример за това, че жените по нищо не отстъпват на силния пол в тази област е самата Марина Попович (на снимката в ляво) с прякор „Мадам МИГ”. Борейки се за мечтата си да стане военен летец, тя убедила ръководителите да я изпратят да се обучава, въпреки че по онова време в съветската армия не е имало жени летци. Тя е единственият пилот в света, поставил 101 световни рекорда на самолети от различни видове. Друга легенда в авиацията (на снимката в средата) е Амелия Ерхарт – идолът на много американски момичета.Тя е първата жена-пилот, прелетяла Атлантическия океан. Мария Атанасова (на снимката в дясно) е първата българка, станала командир на пътнически самолет. Записва се в курс за моторно летене, но не може да влезе във Военно-въздушното училище "Г. Бенковски" в Долна Митрополия, защото там не обучават жени. По нейно настояване правилникът се променя и тя завършва през 1950 г. с още 12 момичета. До 1952 г. Атанасова е инструктор, после завършва школа за пилоти-изтребители. От 1953 до 1974 българката лети като пилот и командир на "ЛИ-2", "ИЛ-14", "ИЛ-18", "ТУ-134" по маршрутите на БГА "Балкан". В началото поема вътрешните линии, в стопанската авиация, а по-късно и международните. Мария Атанасова е единствената жена летец в света, която приземи при екстремни условия тежък пътнически самолет на лондонското летище "Хийтроу".Първата жена в света, участвала в боен полет, е българката Райна Касабова. Това историческо събитие става в края на октомври 1912 г. Първият полет на жена с безмоторен самолет в България е изпълнен от Мария Стефанова - Маркова. Първият си изпит за безмоторен летец тя взема на 24 юли 1938 г. на самолет “Цьоглинг” 33. Емилия Гърбова (третата от ляво на дясно на снимката по-долу) е първата жена, пилот на военен реактивен самолет. Първата жена летец, излетяла самостоятелно на моторен самолет, е Мария Богданова Недялкова. Това събитие за българската авиация се осъществява на 04 септември 1947 г. Последвана е от Теофана Крили Дора Василева Мочкова. Валентина Цветкова е единствената жена, командир на правителствен “Фалкон” в света. Повече информация: Историята на най-известните жени-пилоти в света Международната организация на жените-пилоти
Списанието „Жени-летци”
Подробна хронология на историята на жените в авиацията Специалностите и специализациите, по които се извършва прием на курсанти за новата учебна година са посочени в web-сайта на НВУ "В.Левски".
|